Od skromnego nauczyciela telegrafii, do wiodącego lidera na rynku artykułów piśmienniczych. Kiedy Parker zarobił pierwszy milion? Czemu "Parker 51" ma taką nazwę, a nie inną? Kiedy pióro wieczne stało się "czyste"? I jakie pióro potrzebowało "tabletki", aby funkcjonować?
Te i inne ciekawostki z historii marki Parker przedstawiamy w poniższym artykule. Warto poczytać!
Parker - od czego się zaczęło? Historia marki w pigułce.
Parker – marka artykułów piśmiennych należąca do amerykańskiego koncernu Sanford, będącego częścią grupy Newell Rubbermaid. Historia marki zaczyna się od George’a Stafforda Parkera, który urodził się w 1863 roku w Shullsburg, Wisconsin. To tylko 69 mil od Janesville, w którym zbudował swoją firmę. Był potomkiem angielskich imigrantów, którzy do Ameryki przybyli w 1636 roku.
Georg pracował w Valentine School of Telegraphy w Janesville. Aby sobie dorobić i wesprzeć swoją rodzinę finansowo utworzył agencję firmy John Holland Gold Pen Company, której siedziba mieściła się w Cincinnati. Pióra sprzedawał głównie swoim studentom. Nie były to pióra najwyższej jakości, jak większość tego typu produktów tamtego okresu. Byty to tak zwane „brudne” pióra, a przyczyną problemów był spływak, który uniemożliwiał swobodny przepływ powietrza do korpusu pióra. Powodowało to, że pióro, albo wylewało, albo przestawało pisać. Wielokrotne reklamacje motywowały go do prac nad ulepszeniem piór Johna Hollanda. Dopiero, gdy mu się to udało, postanowił zacząć produkcję własnych piór wiecznych.
Założenie firmy Parker i pierwszy wynalazek
Bardzo ważną datą w karierze Georg'a był 10 grudnia 1889 roku, kiedy to opatentował pierwszy własny wynalazek. Pracował wtedy jako nauczyciel telegrafii, a soje pierwsze pióra składał w pokoju hotelowym, w którym mieszkał. Jego siecią dystrybucji byli wędrowni akwizytorzy, którzy przewijali się przez jego pokój hotelowy.
Wkrótce w jego życiu pojawił się W.A. Palmer, agent ubezpieczeniowy, który przekonał Parkera, aby ten odsprzedał mu połowę swoich udziałów w firmie oraz praw patentowych. Od tamtej pory spółka Parker i Palmer zaczęła swą wieloletnią i owocną działalność. Był to okres dynamicznego rozwoju firmy i licznych patentów. Wiele z nich dotyczyło spływaka - 8 marca 1890 roku – opatentował dolno-górny spływak, 30 lipca 1891 roku – ulepszony górny spływak, 12 grudnia 1893 roku nowy spływak, który miał z tyłu dwa zagięte pręciki i był poprzednikiem słynnego spływaka Lucky Curve Feed, opatentowanego 4 grudnia 1894 roku.
Już w połowie lat 90 XX w, pióra Parker uchodziły za „czyste”, za sprawą słynnego spływaka Lucky Curve Feed, opatentowanego 4 grudnia 1894 roku.
Pod koniec XIX w., gdy wybuchła wojna hiszpańsko-amerykańska, pióra Parkera można było zakupić już w 9000 punktach sprzedaży. Dostępne były one dla klientów indywidualnych, ale cieszyły się także popularnością wśród wojska. Spore zamówienie złożył także departament stanu, jak i inne.
Kolejną ważną datą w historii marki Parker jest 3 maja 1904 roku, kiedy to Parker opatentował następny ważny wynalazek – mianowicie swój pierwszy mechaniczny system napełniania.
Ważnym elementem w historii marki Parker jest wynalazek tzw. safety cap, który pojawił się 4 czerwca 1912 roku. Pióra z tego typu skuwką, bez klipsa, niecieknące, rozmiarowo idealne do torebki i kieszeni, było niezwykle poręczne.
Ciekawostką jest pióro wprowadzone na rynek podczas pierwszej wojny światowej, kiedy to gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na pióra wśród żołnierzy. Pióro nazywane trench pen, potrzebowało atramentu powstałego poprzez rozpuszczenie w wodzie tabletek atramentowych.
W 1916 roku pojawił się słynny washer-clip, które przesuwało mocowanie klipsa na sam czubek skuwki. W tym samym czasie powstał także tzw. button filler – system napełniania, który dominował w piórach Parkera do początku lat 30-tych, który należały chyba wtedy do jedynych całkowicie szczelnych.
Parker Duofold i jego poprzednik
W drugim dziesięcioleciu XX wieku Parker oferował ponad 200 modeli piór. Dominującym modelem był Jack_Knife Safety. Było to pióro wykonane z czarnego cyzelowanego ebonitu, pokryte złotymi albo srebrnymi koszulkami z ornamentacją. Model ten to słynny poprzednik Duofolda, wprowadzonego na rynek w 1921 roku. Pierwszy Duofold to ulepszona wersja pióra Jack_Knife Safety 25. Duofold posiadał większą złotą stalówkę, platerowaną złotem, klips i przede wszystkim błyszczący, czerwony ebonit.
Duofoldy ze spływakiem „Lucky Curve” to najważniejsze pióra w historii piór wiecznych w Ameryce. Dzięki nim Parker uzyskał silną pozycję posród piór luksusowych. Miały one wielki wpływ na stylistykę tamtego okresu, a termin „Big Red” był synonimem Duofoldów z lat 20-tych.
Początek lat 30 XX wieku to ciężki okres dla marki Parker. Konkurencyjne pióro Balance Sheaffer’a mocno nadwyrężyło pozycję Parker Duofold. Na rynku dominowały pióra tańsze. Jednak Parker zaryzykował i poszedł w bardziej prestiżowym kierunku.
Pióro „Parker Vacuum-Filler” z nowym systemem napełniania charakteryzowało się eleganckim klipsem w kształcie strzały oraz korpusem i skuwką wykonaną z laminowanego tworzywa sztucznego.
Parker 51 - wielki sukces Parkera
Pięćdziesiąt jeden lat funkcjonowania firmy Parker zostało uczczone w wyjątkowy sposób. Mianowicie wydaniem na rynek wyjątkowego pióra Parker 51. Prace nad nim zakończono w w 1939 roku, a w sprzedaży pojawiło się w 1941 roku. Początkowo nie generowało dużych zysków, ale z czasem klienci pokochali ten model pióra, który stał się kolejnym sukcesem Parkera.
Parę lat później Parker zaprezentował tańszy model Parker 51, pod nazwą Parker 21. Pióro wyglądało identycznie jak pierwowzór, ale wykonany był z tańszych materiałów, bez drogich zdobień.
Po latach wprowadzono na rynek także model Parker 61, który wizualnie wyglądał bardzo podobnie do modelu 51, jednak posiadał kapilarny systemem napełniania.
Długopis Parker Jotter i najdłużej sprzedające się pióro Parker w historii firmy
W latach 60 natomiast, firma wprowadziła na rynek najdłużej sprzedające się pióro – w ofercie Parker widniało przez 45 lat. Było to pióro Parker 45, napełniane po raz pierwszy nabojami lub przy użyciu tłoczka.
W naszej historii dochodzimy już do wprowadzenia na rynek pierwszego długopisu Parker Jotter. Model ten tak bardzo popularny także dzisiaj, wykonany w całości był ze stali nierdzewnej lub nylonu. Posiadał większy wkład niż inne długopisy, więc pisał 5 razy dłużej.
Lata 60-te i 70-te to okres pełen sukcesów i ciekawostek. W tym czasie firma wprowadziła na rynek model Parker 75 – pióro prawie w całości wykonane ze srebra z pozłacanymi wykończeniami oraz 14-karatową stalówką. Oraz pióro T-1 – wykonane z Tytanu – nawiązując tym samym do epoki podboju kosmosu.
Ciekawostką jest moment, gdy wartość sprzedaży produktów Parker po raz pierwszy przekroczyła 1 milion dolarów, co było znaczącym osiągnięciem dla firmy. Miało to miejsce w 1918 roku. W latach 20. XX wieku Parker stał się wiodącym producentem artykułów piśmiennych na świecie, a jego produkty zdobywały serca użytkowników na całym globie.
Istotnym momentem w historii marki było wprowadzenie w 1931 roku atramentu Quink, szybko wysychającego atramentu, który zrewolucjonizował sposób pisania. Dzięki Quink Parker zdobył przewagę nad konkurencją, a jego popularność wciąż rosła.
Podsumowanie
Przez lata rozwijania się na skalę międzynarodową, fabryki Parkera zaczęły pojawiać się w różnych krajach, takich jak Francja, Meksyk, Anglia, Argentyna, Kanada, czy Dania. W 1987 roku siedziba firmy została przeniesiona do Anglii, a konkretnie do Newhaven w hrabstwie East Sussex, które pierwotnie było miejscem produkcji innej renomowanej marki piór - Valentine Pen Company, przejętej przez Parkera.
Znaczący moment w historii firmy nastąpił w 1993, kiedy Parker został przejęty przez koncern Gillette. Jednak w roku 2000, marka znalazła swoje miejsce w grupie Newell Rubbermaid, co było ważnym krokiem w jej rozwoju, stając się częścią Sanford, największego producenta artykułów piśmiennych na świecie.
Parker to marka, której historia jest nie tylko bogata, ale i inspirująca. Od skromnych początków w Wisconsin, poprzez międzynarodowy sukces, Parker niezmiennie dostarcza wysokiej jakości artykułów piśmiennych, które są synonimem elegancji i niezawodności. Z kolekcjami, które łączą styl z funkcjonalnością, Parker pozostaje jednym z najbardziej cenionych producentów na świecie.